Blanes farà una Audiència Pública sobre el pressupost el proper dissabte 29 de novembre

L’Ajuntament de Blanes ha organitzat de cara al proper dissabte 29 de novembre una Audiència Pública perquè tots els ciutadans i ciutadanes que estiguin interessats en els temes que es tractaran puguin assistir-hi i formular els dubtes i preguntes que tinguin al respecte. Aquesta fórmula de participació ciutadana s’ha convocat a petició de la CUP de Blanes.

Aquesta serà la primera vegada que es fa una Audiència Pública amb la ciutadania d’ençà que el Reglament de Participació Ciutadana aprovat l’any 2005 per l’Ajuntament de Blanes contemplava la possibilitat que es pogués organitzar. Segons es recull al reglament, es tracta d’un dret que es convoca a iniciativa municipal, a proposta d’un 3% de les persones inscrites en el cens electoral, a proposta d’un nombre d’associacions no inferior al 20% de les inscrites al Registre Municipal d’Entitats, o a proposta d’almenys tres òrgans de participació municipals.

La primera Audiència Pública que ha convocat l’Ajuntament de Blanes s’allotjarà a la Sala de Plens i tindrà lloc, com dèiem, el dissabte 29 de novembre, a partir de les 10 del matí. Tal i com també es recull al reglament, la durada de la sessió serà de dues hores, tot i que si un cop arribats a aquest topall encara queden qüestions destacades per resoldre, la previsió és que hi hagi un marge afegit d’entre mitja hora i tres quarts d’hora de més abans no es doni per acabada.

 

Per preparar la sessió, s’ha tingut en compte tant el què es contempla al Reglament de Participació Ciutadana de l’Ajuntament de Blanes, com l’experiència d’altres poblacions on ja s’ha dut a terme. En aquest sentit, després que es va recollir la proposta formulada per la CUP respecte que es convoqués l’acte, l’alcalde es va reunir amb representants de la Candidatura d’Unitat Popular per preparar els seus eixos bàsics i formular, bàsicament, la mecànica de funcionament que podria tenir aplicada en aquest municipi.

Actualitat econòmica, ordenances i pressupostos pel 2015

La sessió tindrà dues parts amb dos blocs de temes ja definits. Així, a la primera part es debatran dues qüestions: la situació econòmica actual a l’Ajuntament de Blanes i les ordenances municipals, amb un temps de duració fixat prèviament que voltarà els ¾ d’hora. La segona part quedarà centrada única i exclusivament en els pressupostos pel 2015, i es preveu que compti amb un temps d’una hora i quart.

Pel que fa a la situació econòmica actual, que obrirà el primer bloc, està previst parlar sobre l’evolució dels ingressos i despeses per capítols, els deutors –tant pel que fa a institucions com a particulars i empreses-, l’evolució dels recursos generats i de l’endeutament del consistori i, finalment, sobre la capacitat inversora.

En relació a les ordenances municipals, primer s’establirà la diferenciació entre impostos, taxes, preus públics i tarifes; i després s’entrarà a parlar de cadascun d’aquests conceptes. Així, pel que fa a impostos, es parlarà de l’IBI, ICIO i IVTM; a les taxes sobre les de consum d’aigua; i en els preus públics sobre les Escoles Bressol, entre d’altres. Per últim, en aquest mateix apartat de les ordenances també es tractaran altres aspectes com ara la relació que hi ha entre les ordenances i els pressupostos i sobre subvencions, ajudes socials i ajudes de foment de l’economia.

En el segon gran bloc de l’Audiència Pública, centrada en els pressupostos pel 2015, primer es parlarà de la previsió d’ingressos i, sobretot, de la previsió de despeses. En aquest sentit, hi ha les despeses financeres, els sous de la plantilla de treballadors de l’Ajuntament de Blanes, contractes plurianuals (recollida d’escombraries i neteja de la via pública, neteja de dependències, jardineria, etc), acció social, manteniment bàsic, les partides amb què compten els diferents departaments i àrees de govern i, finalment, les inversions.

Mecànica de funcionament

La mecànica de funcionament que tindrà l’Audiència Pública és similar al què vindria a ser un debat per tractar qualsevol altre tipus de qüestions, no necessàriament polítiques. D’aquesta manera, hi haurà la figura del moderador –en aquesta primera ocasió es compta amb la col·laboració de Jordi Gaitan, que anirà distribuint el torn de paraules que hi haurà a la sessió.

Inicialment, després que el moderador hagi fet una breu introducció sobre la convocatòria, mecànica de funcionament i continguts que tindrà aquesta primera Audiència Pública, ja s’entrarà en matèria, presentant la intervenció de la ponència del primer tema a tractar a càrrec de l’alcalde. Tot seguit podrà intervenir el públic formulant les preguntes i els dubtes que li hagin sorgit.

D’altra banda, durant els dies anteriors a la celebració de l’Audiència Pública, la documentació que es vagi generant per informar sobre els continguts que tractarà la sessió, s’anirà penjant abans del 29 de novembre a la plana oficial de l’Ajuntament de Blanes. Per facilitar l’accés a la informació que s’hi vagi afegint es crearà un accés directe a la plana d’inici municipal: www.blanes.cat

Paral·lelament, en el cas que la ciutadania vulgui enviar a l’Ajuntament de Blanes comentaris, preguntes o suggeriments perquè es tinguin en compte de cara a l’Audiència Pública, podran fer-ho a través de l’adreça [email protected]

Més informació a :  http://www.blanes.cat/docweb/audiencia.publica

Font: Ajuntament de Blanes