Encetem el 2013: Transparència i participació!

El passat 4 de desembre es va celebrar la primera reunió per constituir la comissió ciutadana i d’entitats que haurà d’elaborar el que ha de ser el Pla Director de Participació Ciutadana de Blanes. Aquesta inciativa respon al compliment d’una moció proposada per la CUP i aprovada amb un ampli suport en el Ple del passat mes de juny.

Les experiències participatives no han estat, almenys fins a dia d’avui, una prioritat en l’activitat política dels grups municipals i dels equips de govern de torn a la nostra vila. Ens trobem, per exemple, en casos en que des de l’equip de govern es convoquen plens de caràcter extraordinari per tal de tractar temes cabdals del municipi. Aquesta pràctica impossibilita de facto la participació dels ciutadans atès que, actualment, el Reglament de Participació Ciutadana de Blanes només permet intervencions dels ciutadans en sessions plenàries de caràcter ordinari una vegada finalitzades aquestes. És a dir, ni tant sols consten en acta les preguntes efectuades pels assisitents i tampoc les seves respostes.

Així s’han aprovat temes cabdals com les ordenances fiscals del 2012, la delegació de la gestió, inspecció i recaptació tributària al Consell Comarcal de la Selva; l’aprovació del pressupost del 2012 i 2013, o bé l’aprovació del plec de clàusules administratives per a la licitació del contracte de gestió del servei públic d’aparcament.

En aquest sentit, des de la CUP no ens cansarem de demanar que, mentre no es modifiqui el Reglament de Participació Ciutadana, totes aquestes qüestions es debatin i s’aprovin en plens de caràcter ordinari, per garantir si més no la intervenció ciutadana al final de les sessions. Entenem però que cal anar molt més enllà. Debatre i aprovar els temes cabdals en sessions ordinàries és només un pedaç temporal. Els grans temes que afecten al conjunt de Blanes s’han de publicitar sense embuts i informar de manera  oberta al conjunt de la ciutadania.

Cal garantir la plena informació i la participació activa del conjunt de la ciutadania i de tots els sectors de la societat blanenca en qüestions com l’aprovació de pressupostos, les ordenances fiscals i d’altres temes d’interés general.

Per això creiem imprescindible la celebració d’audiències públiques o sessions informatives obertes a la ciutadania. Aquestes sessions no son més que una eina per garantir la transparència i el fluxe d’informació entre les institucions i els ciutadans. Una eina que, malgrat estar contemplada en l’actual Reglament de Participació Ciutadana de Blanes (article 11), és menyspreada legislatura rera legislatura. Per exemple, la posada en pràctica d’aquestes audiències permetrien a la ciutadania dirigir-se als resposables polítics de l’Ajuntament per fer precs i exposar opinions sobre la temàtica tractada a l’audiència.

La possibilitat hi és, només cal posar fil a l’agulla. En aquest sentit, degut a la manca de voluntat i de concreció a l’hora d’implantar experiències participatives i d’utilitzar els mecanismes participatius ja existents, resulta necessari i imprescindible dotar-nos d’eines com el Pla Director de Participació Ciutadana que concretin els mecanimes, el tempo i garanteixin la transparència i el camí cap a una democràcia participativa real i de continuïtat.

Aprofitem aquestes línies per cridar a la participació de tothom, entitats i ciutadans, per tal d’elaborar i dotar de contingut aquest Pla Director de Participació Ciutadana que ens permeti avançar cap a una altre manera de fer i entendre la política, i fer-ho tot entre totes i tots.