Les zones blaves: Una nova hipoteca per Blanes

Com arribem fins aquí?

El ple municipal del  passat 25 d’Octubre va aprovar per via d’urgència  (tal com s’ha fet darrerament amb d’altres temes d’interès general) el plec de clàusules per la licitació de l’explotació de les zones blaves a Blanes. Aquesta fou la tercera vegada que s’aprovaven, donat que les dues vegades anteriors havia quedat deserta, i es fa pràcticament a mida de SABA ,la única empresa que es presenta.

El contracte, amb una durada de 10 anys i un import de 1’7 milions d’euros, implica passar de 100 a 420 places de zona blava  a l’hivern, que  l’estiu s’amplien fins a 2223 (300 més que en l’actualitat). Se’n reserven 834 com a zona groga pels veïns que paguin el impost de circulació a Blanes.

Com a contrapartida l’empresa, SABA, es compromet a asfaltar l’esplanada del pavelló, amb un valor d’uns 240.000 euros, i a la instal·lació i conservació de tota la maquinària.

Arribem a aquesta situació condicionats per la necessitat per part de l’Ajuntament d’obtenir ingressos sigui com sigui per tal de complir el Pla d’ajust aprovat l’any passat. El pla d’ajust és un crèdit que concedia el govern de l’estat espanyol per tal que els ajuntaments que acumulaven deutes  amb els seus proveïdors des de feia temps paguessin al moment  i retornessin al govern la suma en els propers 10 anys amb un interès prop del 6’5%,  uns 14 milions d’euros. A més a més el pla d’ajust no només implica el retorn del que s’ha demanat sinó també el compliment d’una sèrie d’objectius i condicions, com ara que els pressupostos municipals  equilibrin ingressos i despeses, no permetre l’endeutament i tenir els comptes  de l’ajuntament sota el control de l’administració.

Les zones blaves, una nova hipoteca pel poble

Les zones blaves són la primera conseqüència d’haver signat un pla d’ajust en unes condicions inacceptables, que obliga als ens locals a buscar ingressos desesperadament. En el cas de Blanes això s’ha trobat en l’explotació dels aparcaments. Tot i que s’afirmi que l’import aconseguit és molt important, comparat amb altres municipis semblants no sembla que sigui ben bé així.

A la pràctica la situació és la següent:  durant  10 anys SABA podrà fer i desfer segons el seu criteri, com per exemple augmentar preus per sobre l’IPC o augmentar el nombre de places.

Des de la CUP ens mostrem contraris a la decisió que va adoptar l’equip de govern i volem manifestar el següent:

-Tot el procés s’ha portat d’esquenes al poble de Blanes. No hi ha hagut cap mena de procés participatiu ni cap interès en escoltar la ciutadania, s’ha prescindit totalment de les associacions de veïns  i no s’ha informat als ciutadans en cap moment dels canvis que es volien fer i del que aquests suposaven pel poble. En aquest cas concret és especialment greu, per la seva durada, implantació i les conseqüències que se’n deriven. En el cas dels barris de Mas Enlaire i Control- Horta la Perla s’ha comés un autèntic abús no deixant espais lliures, discriminant un grup de veïns que ni tan sols han tingut l’opció de recórrer la decisió.

- La planificació dels barris i carrers on s'implanten les zones blaves és una gran error.  El fet de no deixar espais lliures de pagament al voltant d'un important eix de serveis com és el format pel mercat municipal i el CAP fa decréixer l'activitat econòmica d'aquesta zona, i alhora, tot i que en menor mesura, afecta també al comerç del centre del poble donat que aquest es veu també privat de zones d'aparcament gratuïtes en tot el seu perímetre més pròxim.

-No compartim el model de privatització de l’espai públic. Una vegada més es deixa en mans d’interessos privats la gestió d’un espai públic que entre tots, amb els nostres impostos, ajudem a mantenir però qui se’n lucra és una empresa.

-Reconeixem que les zones blaves poden representar un ingrés necessari per al municipi però no estem d’acord com s’ha volgut portar a terme el projecte i creiem que aquest tipus de servei hauria de ser municipal. És evident que l’externalització no aporta beneficis a la població, més aviat el contrari, com ja hem pogut veure. No acceptarem ni tolerarem les pressions de l’empresa SABA per tal que  l’ajuntament endureixi i marqui quines han de ser les prioritats en urbanisme o en mobilitat.

-Les condicions del contracte no permeten una tarificació més tova pels veïns i treballadors de fora, que es troben rodejats de zones de pagament i tampoc s’ha garantit una alternativa gratuïta. Les tarifes són desorbitades, arribant a 7 euros al dia o 42 euros a la setmana, per aquelles persones que no tinguin cap altre opció.

-El context de crisi en el que vivim ha castigat especialment la classe treballadora amb la pujada d’impostos regressius com l’IVA. La pujada de preus i l’increment de places de pagament castiga una altre vegada als que menys tenen.

-Volem mostrar el nostre suport a les AAVV i a totes aquelles persones i entitats que no es resignen i treballen per revocar la decisió d’omplir la nostra vila de zones blaves només per interessos econòmics.