Reflexions sobre l’inici de les obres al Port





El dia D ha arribat. Finalment, les tan anunciades obres per
a l'ampliació del port de Blanes ja han co
mençat: la maquinària pesada, els
camions i tota la resta d'estris variats que acompanyen qualsevol obra ja hi
estan funcionant a p
le rendiment. És espectacular la presencia del vaixell
plataforma de 50 metres d'eslora que està situat a la mateixa entrada marítima
del
port. Això, però, només és l'inici d'una obra faraònica, el procés de la qual
ha de durar (diuen) una mica més de dos anys, espai de tem
ps en què les nostres
retines i també la resta dels sentits hauran de conviure, acostumar-se i, fins
i tot, estimar la presència de tan il·lustres monstres de metall. És la
conseqüència d'una llarga sèrie de reivindicacions que reclamaven des de fa molt de temps la conveniència
d'efectuar una ampliació del port, per millorar les condicions de treball dels
diferents sectors que hi operen: el pesquer, el turístic i el lúdic o esportiu.






És ben cert que el port actual necessita unes millores, ja
que té mancances tant a nivell marítim com a nivell terrestre, que realment
dificulten les condicions de treball dels professionals dels diferents sectors:
hi ha manca d'espai, falta de protecció envers als temporals de llevant i
migjorn, problemes d'agitació d'aigües interiors, problemes de mobilitat de
vehicles, etcètera, però som realment conscients de la magnitud del procés

amb totes les seves conseqüències en el qual estem sotmesos els vilatans de
Blanes?







Hi ha una sèrie de punts foscos que plantegen interrogants que són de difícil
justificació i que, en cas de tenir-ne, ens agradaria conèixer, ja que es té la
percepció que hi ha una gran ignorància sobre el tema per part de gran part de
la població.







Un dels principals interrogants que es poden plantejar i que és bastant bàsic
és que el projecte aprovat, una de les vàries alternatives proposades per a
l'ampliació del port, curiosament és una de les més cares i la més impactant
per al medi ambient, per tant, quin criteri s'ha seguit tenint en compte la
relació entre els costos i els beneficis?





 





Pel que fa a l'impacte mediambiental, sembla que el tema no
està del tot aclarit ja que hi ha alguns aspectes que, tant des del punt de
vista geològic com des del biològic, no són compatibles amb l'entorn. Davant
d'aquest fet, com s'ha donat llum verda al projecte sense tenir-ho en compte?
Quant a la mobilitat, el nou port en solucionarà les actuals mancances i podrà
absorbir l'increment de la circulació de vehicles que s'hi produirà?





 





Respecte els nous equipaments que s'hi construiran, quins en
seran els beneficiats, seran concessions que responen a necessitats reals o
n'hi haurà de buits o ocupats per usuaris externs al port?







Una altra qüestió que ens vé al cap és la que planteja la necessitat real
d'ampliar la superfície de l'espai marítim intern del port: tenint en compte
que les embarcacions professionals són faves comptades, es volen atraure,
doncs, embarcacions lúdiques o privades? quin paper hi juga el club de vela en
tot això?







Seguint amb aquesta línia, fins a quin punt el temporal de Sant Esteve va
actuar com a detonant per l'acceleració de l'aprovació de l'actual projecte
d'ampliació del moll, satisfent unes demandes provinents d'un sector en recessió
com el pesquer, però tradicional i estimat per la població, fet que va
comportar un suport incondicional de l'opinió pública que es va traduir en un
suport polític, donant la sensació que no se'n van preveure totes les
conseqüències negatives?







Es poden plantejar mil i una qüestions, el denominador comú és la manca
d'informació i de participació ciutadana, la qual ha de ser bàsica en tot
projecte que afecta a la societat de la qual en formem part. Les obres han
començat i el procés és irreversible, no obstant això, des de l'assemblea local
de la CUP de Blanes volem promoure un debat en el que tothom hi pugui dir la
seva; tant els que han participat en la presa de decisions, com els

blanencs que simplement vulguin buscar informació sobre un fet que els afectarà
directament, car serà una transformació espectacular d'un dels llocs més
emblemàtics de la vila.





És legítim el desig de ser informat i també el de ser
escoltat; no condemnen l'obra actual però sí que plantegem dubtes, sobretot pel
que fa al “perquè” i al “com” s'han pres algunes decisions.



Quan d'aquí a un temps més o menys llunyà el nou port estigui acabat,
llavors veurem si les les decisions han estat les correctes per al bé del poble
i tothom podrà dansar alegrement amb les mans agafades o, en cas contrari, hi
haurà ball de bastons. En qualsevol cas, però, nosaltres continuarem vindicant
el dret dels ciutadans a una presa de decisions que compti amb totes les
garanties de transparència i participació.